نصب آسانسور کاری نیست که با “حدس” یا “تجربهی نصفهنیمه” جلو بره. هر اشتباه کوچک در نصب، چند ماه بعد تبدیل میشود به خرابیهای تکراری، هزینههای سنگین و خطرات جدی جانی.
این لیست، ۱۰ اشتباه مرگباریه که هر روز در پروژههای ساختمانی دیده میشه؛ اشتباهاتی که اگر پیمانکار درگیرشون بشه، ساختمان تا سالها از دردسر خلاص نمیشه.
1) ریلبندی خارج از شاقول
این اشتباه پایه تقریباً ۶۰٪ از لرزشها، گیرکردنها و صداهای آزاردهنده آسانسوره.
وقتی ریلها حتی ۲ تا ۳ میلیمتر خارج از شاقول باشن، کابین شروع میکنه به لرزش و سایش شدید.
نتیجههای فاجعهبار این اشتباه:
گیر کردن کابین وسط طبقاتقرار دادن بهعنوان تصویر شاخص
صدای تیز و کشیده موقع حرکت
استهلاک شدید درب و کفشکها
کاهش عمر موتور و تابلو
ریلبندی بد یعنی از همون روز اول، آسانسور محکوم به خرابی.
2) انتخاب موتور ضعیف نسبت به ظرفیت و تعداد طبقات
بعضی پیمانکارها فقط قیمت موتور رو میبینن.
ولی این تصمیم ارزان، بعداً گرانترین اشتباه پروژه میشه.
موتور کمقدرت یعنی:
داغ کردن مداوم
کندی و لرزش
سوختن سیمپیچ
مصرف برق عجیب
موتور باید بر اساس تعداد طبقات، ظرفیت کابین و سیستم درب انتخاب بشه؛ نه بر اساس قیمت روز.
3) اجرای اشتباه چاه آسانسور و اندازهگذاری غلط
یکی از مرگبارترین اشتباه هایی که دیده میشه همین موردِ.
چاه تنگ یا انحرافدار یعنی:
دربها درست جا نمیگیرن
کابین به ریل ضربه میزنه
ریلگذاری غیر استاندارد میشه
حرکت آسانسور همیشه ناپایدار خواهد بود
چاه اشتباه = پروژهای که تا آخر عمرش درست کار نمیکنه.
4) نصب نادرست سیمبکسل
بکسل یا زیادی سفت میشه، یا زیادی شل، یا روی فلکه زاویه اشتباه میگیره.
این اشتباه حکم بمب ساعتی رو داره.
عواقب:
پارگی سیمبکسل
سایش شدید
لرزش و سر خوردن
خطرات جدی ایمنی
5) انتخاب نادرست تابلو فرمان
بیس حرکت آسانسور “تابلو فرمان”ه.
تابلوی اشتباه باعث میشه:
کابین تکان شدید داشته باشه
بین طبقات گیر کنه
موتور زود بسوزه
استارت و توقفها خشک و خطرناک باشه
تابلو اشتباه یعنی کل سیستم عصبی آسانسور ناقص اجرا شده.
6) نصب اشتباه دربها و رگلاژ غلط
۸۰٪ شکایتهای ساکنین ساختمان از درب آسانسوره، نه موتور.
وقتی رگلاژ درست نباشه:
درب خوب بسته نمیشه
قفل گیر میکنه
کابین حرکت نمیکنه
صداهای اعصابخُردکن ایجاد میشه
رگلاژ درب یعنی آبروی شرکت سرویسدهنده.
7) تست نکردن ترمز و گاورنر
این اشتباه واقعا خطرناک است.
ترمز و گاورنر، دو قطعهای هستن که در لحظه سقوط، جان مسافرها رو نجات میدن.
بدون تست:
آسانسور در توقف اضطراری عملکرد درستی ندارد
ترمز نمیگیرد
ایمنی کامل از بین میرود
اینو اشتباه کنی یعنی داری با جون مردم بازی میکنی.
8) کابلکشی غیراستاندارد و بدون داکت
کابلها اگر بدون نظم و بدون داکتگذاری نصب بشن:
احتمال اتصال کوتاه بالا میره
تابلو فرمان آسیب میبینه
آتشسوزی محتمل میشه
آسانسور وسط طبقات گیر میکنه
کابلکشی اشتباه یعنی خرابیهای غیرقابلپیشبینی.
9) نبود تهویه مناسب در موتورخانه
گرما، دشمن شماره یک موتور آسانسور است.
وقتی تهویه نباشه:
درایو و تابلو میسوزن
موتور داغ میکنه
عمر قطعات نصف میشه
یه فن ساده میتونه میلیونها تومان هزینه رو کم کنه.
10) تحویل آسانسور بدون تست بارگذاری
بعضیها بدون هیچ تست واقعی، آسانسور رو تحویل میدن.
این اشتباه برابر با خرابیهای پشتسرهمه.
تست بارگذاری باید با ۱۲۵٪ ظرفیت واقعی انجام بشه.
بدون این کار، آسانسور احتمالاً هفته اول برمیگرده تعمیرگاه.
جمعبندی
نصب آسانسور حوزهایه که اشتباهاتش همیشه «گران» و بعضی وقتها «خطرناکه».
اگه هر کدوم از این ۱۰ مورد در پروژه رعایت نشه، ساختمان سالها گرفتار خرابیهای تکراری و مشکلات ایمنی میشه.
برای نصب ایمن و استاندارد، همیشه باید از تیم متخصص و آموزشدیده استفاده بشه نه ارزانترین گزینه.



